I Can't believe my Eyes - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Sem Ligt - WaarBenJij.nu I Can't believe my Eyes - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Sem Ligt - WaarBenJij.nu

I Can't believe my Eyes

Door: Sem Ligt

Blijf op de hoogte en volg Sem

10 Oktober 2018 | Indonesië, Canggu

06-10-2018 / 10-10-2018

Selemat malam,

De dagen vliegen voorbij, het is hier rond 18.15 donker, dus voor mijn gevoel zijn de dagen heel kort. Om daar verandering in te brengen hebben we de wekker om 05.15 gezet om vervolgens naar het strand te gaan en de prachtige zonsopgang te bekijken! Wauw, wat is dat mooi! Vervolgens zijn we met z’n drieën (Mark, Simone en ik) richting Canggu gereden, een plaatsje in het Zuidwesten van Bali. Onderweg hebben we bij een hotspot ontbeten, heerlijke smoothiebowls en een vers kopje koffie! We zijn verder gescooterd naar het strand van Canggu, wat een prachtige plek! Het eerste wat ons op viel was het aantal surfers in de zee! Eén blik naar elkaar was genoeg, wij willen dat ook! Zo gezegd, zo gedaan! We hebben 2 uur privéles gehad van een ervaren surfer. Wat was dat gaaf, dit was de eerste keer dat ik op de plank stond en voor 100% zeker niet de laatste hier op Bali! Het eerste uurtje was het nog even zoeken, maar het tweede uurtje ging het aardig, ik kon in ieder geval blijven staan op het surfboard bij een golfje!

Omdat we vanochtend zo vroeg waren opgestaan, hadden we nog de hele middag om erop uit te gaan. We hebben vandaag zo’n 120 kilometer op de scooter gereden. Een prachtige tocht langs rijstvelden, koeien, palmbomen, enorme drukke wegen, door stadjes en uiteindelijk bij de Pura Tanah Lot Temple gestopt. Een plek waar ik mezelf wat meer bij had voorgesteld, waarschijnlijk omdat het eb was, waardoor het niet onder water stond! Hier moeten we dan nog maar eens gaan kijken!

Ik ben inmiddels wel gewend geraakt aan het drukkende warme weer waar ik eerder over heb verteld, maar mijn huid is zeker nog niet gewend aan deze zon. Er valt niet tegen te smeren, 4x met factor 50 is alsnog te weinig, dus ik ga vandaag als een klein kreeftje door het leven! Het zal vast snel bijtrekken en bruin worden! We hebben ‘s avonds weer lekker gegeten op het foodmarktje en de avond afgesloten met een lekkere koffie en borrel. En oh ja, de lunch slaan we hier eigenlijk over. Ik heb met dit warme weer helemaal geen trek en heb aan een ontbijt en diner meer dan genoeg.

Misschien heb ik toch een beetje last van een jetlag. Ik kom ’s avonds zo slecht in slaap, dat ik soms om 02.00 nog wakker lig, zonder dat ik moe ben. Maar de volgende ochtend ben ik wel gewoon fit dus dat is fijn. We zijn vandaag met z’n vijven op pad. We zijn weer richting het strand van Canggu gereden, hebben daar ontbeten op een mooie plek (echt zo’n plek waar iedereen van die Instagram foto’s maakt). Ook hebben we weer gesurft, het is echt een verslaving, het is zo leuk! De zee was ontzettend krachtig dus ik ben op de proef gesteld. Het was heel zwaar, heb mezelf aan alle kanten open gehaald en ging een stuk minder als gister, maar hee, ik heb weer zo veel plezier gehad. We zijn door gereden naar Laguna beach, waar we op een mooie plek kwamen om de zonsondergang te bekijken.

We hebben het eerste gesprek met onze opdrachtgeefster gehad, een ontzettend lief en zachtaardig mens. Ze heeft ook Westerlijke trekjes. Alles wat ze zegt, in tegenstelling tot de rest van de mensen hier op Bali, is recht door zee, dus dat is fijn! Het is nu ieder geval duidelijk wat wij de aankomende 2,5 maand gaan doen!

Ik kan wel blijven vertellen over hoe mooi het hier is, hoe liefdevol de mensen zijn en hoe erg ik me thuis voel. Het is echt een paradijsje! Bali heeft natuurlijk ook z’n mindere kanten, ik heb er nog niet veel gezien, maar er lopen veel zwerfhonden op straat en de lucht wordt ontzettend vervuild door alle scooters. Iedereen die rijdt hier ook op de scooter met een mondkapje, ik denk dat ik die ook maar eens ga aanschaffen.

We zitten deze week nog steeds in het ‘vervangende’ hotel. ‘Sorry sorry sorry, the villa isn’t ready, sorry sorry, is it okay to stay in the hotel until Friday? You can use the pool of the appartments and the livingroom so you can work togheter, sorry sorry.’ Ik ben benieuwd of we er vrijdag in kunnen, haha! Alles op z’n tijd hier. Oka is trouwens echt een fantastische man, we kunnen hem bellen wanneer we willen, verteld veel over de omgeving en hij brengt ons zo nodig overal naar toe. Ik heb al gevraagd of we binnenkort even naar de Best to Buddha fabriek kunnen om wat armbanden en ringen in te slaan! 

Simone, Mark en ik zijn met z’n drietjes naar Seminyak gescooterd. Seminyak ligt aan de Zuidwest kust van Bali. Heerlijk op het strand gelegen en gezwommen in een zee met meters hoge golven. Tegen de avond zijn we neergeploft op één van de 1000’en gekleurde zitzakken. Met een verse fruitsmoothie en livemuziek hebben we ons de hele avond vermaakt.

Omdat we nu nog wat dagen vrij zijn, is het makkelijker om de hele dag wat verder weg te gaan, dan als we bezig zijn met ons project. We zijn met z’n vijven naar Uluwatu gereden, een plaatsje helemaal in het Zuiden. Uluwatu staat bekend om de Uluwatu temple. Het was een mooie plek, met prachtige uitzichtpunten, aapjes en veel mooie bloemen. Maar de tempel zelf was eigenlijk niet heel erg bijzonder. We zijn doorgereden naar Padang Padang Beach. Echt een bounty strandje, maar met veel grote rotsen in de zee! Hier hebben we de hele middag doorgebracht.

Vanochtend hebben we de eerste Indonesische taal les gehad. Ik vind het echt heel leuk om de taal te leren, zodat ik kan praten met de locals. Ik kan al een aantal basiswoordjes en het gaat steeds beter! 4 weken lang, 3 keer in de week 2 uurtjes les en dan hoop ik dat ik snel een woordje Indonesisch spreek. We hadden hierna een afspraak in het BROS ziekenhuis met dokter Desie en verpleegkundige Niti. Niti heeft ons rondgeleid in het ziekenhuis, het werkt daar heel anders dan in Nederland. Dit jaar is pas een zorgverzekering in Bali ingevoerd, maar de meerderheid van de mensen heeft deze niet. Dus de meeste mensen moeten per nacht voor een bed in het ziekenhuis betalen.
Er zijn 3 verschillende verdiepingen waar patiënten liggen. Op de eerste verdieping liggen mensen met z’n viertjes op een kamer van maximaal 4 bij 4, dit is voor de mensen die niet veel geld hebben. Op de tweede verdieping liggen mensen met al wat meer geld, deze verdieping wordt ook wel de king-queen verdieping genoemd. Hier liggen mensen alleen op een kamer, een soort hotelkamer, veel luxer dan in Nederland. En dan kom je op de 3e verdieping. Dit zijn complete luxe appartementen waar mensen liggen, keuken, badkamer, uitzicht. Maar daar betaal je dan wel 3.000.000 Rupiah per nacht voor, dat is omgerekend ongeveer €190,- per nacht.

Deze dag hebben we eigenlijk allemaal even bijgetankt. Heb rustig m’n was weggebracht, voor €2,- wassen, strijken ze en vouwen ze al mijn kleren op. Top deal! Daarnaast met Mark even Sanur ingelopen en mijn nagels laten doen, terwijl hij een Balinese massage kreeg.

Ik kan niet wachten totdat ik Joost en Djordy alle mooie dingen kan laten zien :).

De foto's van al deze avonturen zijn te vinden op: https://myalbum.com/album/0pQkrM4vJBYo

Jullie horen snel weer van mij!

Liefs en een hele dikke knuffel uit Bali,
Sem

  • 10 Oktober 2018 - 12:43

    Michel Ligt:

    Hee Sem,

    Wat een prachtige foto's. Goed te horen dat jullie goed vertoeven op Bali. Het is nu nog een beetje vakantie, maar volgende week begint het echte werk. 3 x per week een les Balinees is behoorlijk.
    Zo leer je nog eens wat.
    Geniet er nog maar even van. Voor dat je volgende week aan de slag gaat.

    gr.

    Papa

  • 10 Oktober 2018 - 12:49

    Erwin Ligt:

    Hee Semmie,

    Wat geniet jij ( nu nog) groot gelijk.
    Alle vrije tijd die je hebt benutten met dingen die je daar wilt doen!!.
    Weer leuk om te lezen.
    En wat een gave foto’s


  • 10 Oktober 2018 - 13:46

    Esmee:

    Wat fijn om te lezen en te zien dat je zo aan het genieten bent!!

  • 10 Oktober 2018 - 15:03

    Bekkies:

    Wauw Sem,
    Dat ziet er fantastisch uit daar en genieten doe je al volop lees ik. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Straks moet je hard aan het werk dus geniet nog maar even ervan. Indonesisch leren , leuk , ook Indonesisch leren koken?
    Veel plezier,

  • 10 Oktober 2018 - 15:07

    Frederike:

    Hey Sem,
    Wat ontzettend leuk om te lezen en wat een gave foto’s!!
    Echt super zeg!
    Héél veel plezier hè, goed genieten!! En succes met Indonesisch leren, lijkt me best moeilijk!
    Dikke knuffel uit Zutphen xxx

  • 10 Oktober 2018 - 16:08

    Frank:

    Hey Sem,

    Wat een ontzettend leuk stuk heb je geschreven en wat een mooie plaatjes.

    Veel succes en ben benieuwd naar je volgende update!

    Groetjes uit Curacao

  • 10 Oktober 2018 - 16:32

    Nellie:

    Wauw Sem, wat ben jij volop aan het genieten van jou avontuur op Bali

  • 10 Oktober 2018 - 16:46

    Nelie:

    & wat een prachtige foto's. Veel suc6 met het leren van de Indonesische taal & maak er een super stage tijd van!
    Doe je de groetjes daar van ons.
    Liefs & dikke kus mama

  • 10 Oktober 2018 - 17:49

    Saskia:

    WAUW! Wat gaaf allemaal! Ziet er geweldig uit. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er goed van maar dat gaat vast goed komen. Succes met de taallessen.
    Veel liefs en een dikke knuffel.
    Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Canggu

Sem

Actief sinds 13 Sept. 2018
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 6086

Voorgaande reizen:

27 December 2018 - 15 Januari 2019

Thailand

02 Oktober 2018 - 27 December 2018

Bali

Landen bezocht: